Література і природа

121220172707.jpg«Все, що знаходиться у взаємному зв’язку,
повинно викладатися в такому ж зв’язку»
Ян Амос Коменський
…такими словами розпочався урок із зарубіжної літератури та природознав- тва в 5-их класах за оповіданням Ернеста Сетона-Томпсона «Лобо –володар Курумпо». Метою навчального заходу було сформувати вміння учнів оперувати текстом твору для висловлювання власних думок та оцінок; розвивати усне монологічне мовлення; привернути увагу дітей до проблеми захисту тварин і птахів, котра відображена в оповіданнях Сетона-Томпсона; виховувати любов до природи, бережливе ставлення до тварин.
121220172705.jpg 121220172700.jpg

Відкриваючи світ творчості письменника, сміливо можна сказати: «Він створив книги, зі сторінок яких природа, здається, промовляє сама за себе, звертаючись до людини як до співучасника і товариша».
На урок було запрошено вчителя природознавства – Басарабу Альону Вікторівну, яка розповіла їм про дивовижний світ природи та про життя вовків в Північній Америці, зокрема Канаді. Ця розповідь допомогла дітям більше зрозуміти, в яких умовах доводиться виживати тваринам. Це оповідання – яскраве свідчення того, що природа багата й щедра на витвори, вони можуть бути досконалими й незвичайними. Людина наївна, вважаючи себе царем природи. Вона лише один з її досконалих витворів. Людина повинна захищати всі живі створіння, що оточують її. Вона, і звірі, і птахи – “діти однієї матері-природи”. Тварини у творах Ернеста Сетона -Томпсона – це істоти, близькі і рідні людині. Його герої думають, розмірковують, приймають рішення. Життєвий шлях тварин зображений так, що підкреслює їхнє благородство, мужність та властиве їм почуття гідності. Все це започатковує у нас повагу до тварин, відкриває нам такі сторони життя природи, про які ми навіть не підозрюємо.
Значення творчості канадського письменника вийшло далеко за межі книг про природу. Проблема пізнання, що закладена в них, стала проблемою виховання людського ставлення до світу. Звеличуючи безсловесних тварин, уславлюючи активну доброту, письменник навчає читача в цьому світі бути людиною, а отже, відповідати за все живе у ньому.
І на завершення варто ще сказати, що тема уроку не залишилася байдужою учням, так як кожен хотів розповісти про щось своє, що йому цікаве. Також діти складали сенкани до слів – природа, вовк, Ернест, розгадували кросворди.
В настільній книзі кожного вчителя – гуманіста «Сто порад вчителю» Василь Сухомлинський зазначає: «Про міжпредметні зв’язки говориться дуже багато. Кожному вчителю потрібно шукати у своєму предметі точки зіткнення з матеріалом інших предметів. Так найбільш глибокі зв’язки – я в цьому твердо переконаний – лежать не тільки в змісті фактичного матеріалу, скільки в характері розумової праці …»
Вчитель зарубіжної літератури
Новоселицької гімназії
Дідух-Бойчук Тетяна Георгіївна

121220172699.jpg 121220172698.jpg 121220172696.jpg