Шлях людства до сучасного розуміння прав людини був тривалим. Спочатку права людини існували у вигляді моральних норм, наприклад: право на повагу, на власну точку зору. Такі права існують і сьогодні. Вони важливі для людини, але не належать до правових норм і законів.
Закони, які з’явилися водночас із виникненням держави, зробили права людини поняттям юридичним. Права людини: на життя, безпеку, власність працю визначалися законами, але держава переважно обмежувала їх. Нерідко вони зафіксовані у законах держави, насправді не реалізовуються.
У перших відомостей історії державних прав людини – були дуже обмежені, вузькі. Наприклад, у державах Давнього Сходу закон вирізнявся досить жорстким ставленням до людини , часто був кастовим. За доби античності й середньовіччя, попри можливість певних верств суспільства користуватися деякими правами, про права людини в сучасному розумінні не можна було говорити. Законами закріплювалась нерівність людей за становими, майновими, релігійними, національними та іншими ознаками. Така нерівність унеможливлювала реалізації прав людини…
Так 01 грудня 2021року в рамках декади «16 днів проти насильства», в рамках проєкту з правового виховання в 9-Б класі було проведено правовий діалог « Умій себе захистити». Метою заходу було пояснити, що таке закон, що таке права людини, наскільки вони важливі для життя людини. Визначити етапи формування прав людини й навчити розрізняти види прав, що зазначені в Конституції України, ознайомити з правовими документами. Також розвивати вміння працювати з правовим поняттями «закон», «права людини», «культурні, політичні, економічні, соціальні, громадянські права»; розвивати вміння практично застосовувати набуті знання; виховувати правосвідомість в учнів Дійство проходило в формі діалогу , на який було запрошено Олесю Василівну Полковникову, начальника відділу юридично-кадрової роботи апарату Новоселицької міської ради; Діну Олексіївну Гульпак, директора КУ «Центру надання соціальних послуг» Новоселицької міської ради Чернівецького району Чернівецької області; Інну Володимирівну Бурлачук , учителя правознавства Новоселицького ліцею № 1 та шкільного бібліотекаря – Луник Валентину Дмитрівну. Тема для спілкування була дуже цікавою та пізнавальною для учнів, адже вони зараз в своєму підлітковому віці повинні знати закони, які допомагатимуть їм у подальшому житті. Олеся Василівна розповіла про особливості цивільної, адміністративної та кримінальної відповідальності неповнолітніх. Акцентувала увагу , що саме потрібно знати учням в їх 14- 15 річному віці та яка відповідальність є за порушення чи недотримання того чи іншого закону. На прикладах приведених з реального життя, на прикладах літературних героїв діти дізналися як потрібно себе захищати, що для цього потрібно. Також до діалогу долучилася Діна Олексіївна, яка розповіла про створену спеціальну службу в нашій громаді, куди можна звернутися за допомогою в разі необхідності. Книжкова виставка внесла теж свої корективи. Учні мали змогу ознайомитися з правовими документами, де зазначені права людини.
З дитячих вуст звучали цікаві питання до гостей діалогу, а також , навпаки, повноцінні відповіді на запитання .
І на завершення хочеться сказати, що ми повинні зрозуміти, що людина має жити прекрасним, повним надій і сподівань життям. Де б ви не були, ким би ви не стали, ви повинні знати свої права та вміти ними користуватися.
Мораль і право, право і закон
Рушійні сили для життя людини,
А їх знання надасть нам вірний тон
У розвитку держави України.
Регулювати світ людських стосунків,
Впроваджувать державницький процес
Все в правознавстві міститься в рахунку,
Розумно й чесно твориться прогрес.
Щоб забезпечить молодим майбутнє,
Свідомо накопичуєм знання.
Все, що завчили, стане незабутнім,
Конкретно мусим жить, не навмання.
Дідух-Бойчук Тетяна Георгіївна ,
класний керівник 9-Б класу
Новоселицького ліцею № 1