У зв’язку із призупинення навчання у закладах освіти Чернівецької області з 06.03 по 22.03. 2020 року рекомендуємо адміністраціям установ прийняти рішення не переривати навчання під час карантину, а використовувати можливості дистанційної освіти. Адже закрита на карантин школа ще не свідчить про відсутність уроків і необхідних для повноцінного освітнього процесу заходів. Дистанційне навчання та вміло організована самостійна робота учнів повинна здійснюватися завдяки використанню всіх технічних та інформаційних засобів: електронної пошти, соціальних мереж, засобів он-лайн зв’язку, освітніх он-лайн платформ.
Рекомендуємо здійснювати навчання під час карантину через сайт освітнього закладу. План проведення даних дистанційних занять затверджується адміністрацією закладу.
Для організації дистанційного навчання на період введеного карантину пропонуємо вчителям-предметникам проаналізувати календарно-тематичне планування, визначити теми для ущільнення та для вивчення у дистанційному режимі, розробити тематичні завдання в системі онлайн в межах встановленого навантаження.
Дистанційне навчання – це технологія, що базується на принципах відкритого навчання, широко використовує комп’ютерні навчальні програми різного призначення та сучасні телекомунікації з метою доставки навчального матеріалу та спілкування безпосередньо за місцем перебування учнів. Діяльність дистанційного навчання передбачає організацію навчального процесу з використанням дистанційних освітніх технологій та трансляцій в режимі відеоконференцій, навчальних, виховних та інших заходів (наприклад, youtube, skype, «Щоденник.ua», Google Клас (Google Classroom)).
Для організації дистанційної роботи в освітньому закладі вчителю необхідно: комп’ютер, доступ до мережі Інтернет, сканер, принтер, мікрофон. Учням знадобляться зошит і кулькова ручка для виконання письмових робіт.
Для вчителів-предметників та учнів рекомендуємо посилання на електронні підручники, які можна використати під час дистанційного навчання:
Подаємо коротку характеристику он-лайн платформ для організації освітнього процесу:
Google Клас (Google Classroom)
Це безкоштовний сервіс для навчальних закладів і користувачів з особистими обліковими записами Google. Він економить педагогам час, спрощує організацію навчального процесу та спілкування з учнями.
Переваги Google Класу. Легке налаштування. Вчителі можуть додавати учнів до курсу самостійно або надсилати їм код для приєднання. Створення курсу займає всього кілька хвилин.
Економія часу. Створювати, перевіряти й оцінювати завдання в електронній службі швидше та зручніше, ніж на папері.
Зручна організація. Завдання доступні учням у відповідному розділі, а матеріали курсу (документи, фото, відео тощо) автоматично додаються в папки на Google Диску.
Швидка комунікація. Вчителі можуть робити оголошення й миттєво створювати обговорення, а учні – ділитися один з одним ресурсами та відповідати на запитання в стрічці курсу.
Доступність і безпека. Як і всі сервіси пакета G Suite for Education, Клас не містить реклами, не використовує вміст і дані учнів для рекламних цілей та надається безкоштовно.
Дозволи: доступ до камери:
-потрібен, щоб у Класі можна було публікувати фото й відео, зроблені за допомогою камери.
-доступ до пам’яті: потрібен, щоб до дописів у Класі можна було долучати фотографії, відео та локальні файли. Також він потрібнен для офлайн-доступу.
-доступ до облікових записів: потрібен, щоб можна було вибирати, який обліковий запис використовувати в Класі.
Гугл презентації (Google Presentations)
Додаток дозволяє працювати з файлами на пристроях Android:
– створювати та редагувати презентації, відкривати до них доступ та працювати над ними одночасно з іншими користувачами;
– працювати навіть без підключення до мережі Інтернет;
– додавати коментарі та відповідати на них;
– додавати слайди, змінювати їх розташування, форматувати текст, вставляти фігури і так далі.
КАХУТ! (Kahoot!)
KAHOOT – платформа для створення вікторин, тестів, дидактичних ігор.
Сервіс може бути використано для перевірки знань учнів.
- Учні можуть виконувати завдання на будь-якому пристрої, що має доступ до Інтернету – смартфон, планшет, тощо.
- У завдання можна вставити світлини, відеофрагменти.
- Учитель може поставити бали за правильність та швидкість виконання.
- Зареєструватись на сайті можна через GOOGLE або Microsoft профіль, не потрібно створювати наві логіни чи паролі.
- Можна дублювати чи редагувати тести, що значно економить час.
ТІЧЕР КІТ (TeacherKit – Class manager )
Додаток можна порівняти з віртуальним навчальним закладом:
- педагог може створити кілька класів чи груп, у яких проводити заняття (вони позначаються у вигляді дверей з табличками). Для того, щоб потрапити до класу, слід зайти у ті чи інші двері;
- у кожному класі – список учнів. Додати їх у список можна з допомогою позначки “+”, додати з телефонної книги або сфотографувати та відзначити кожного учня;
- доступні 4 розділи: список учнів, інформація про відвідування, поведінку та журнал для контролю успішності;
- є можливість надіслати повідомлення усім учням чи батькам (наприклад, повідомити про батьківські збори чи інше).
Ця програма зручна тим, що для її використання не потрібно, щоб гаджети були в усього класу. Достатньо, щоб смартфон чи планшет мав вчитель. Схема створення опитування проста: вчителю потрібно завантажити в мобільний додаток запитання з варіантами відповідей і роздрукувати для учнів картки з QR-кодами. Вони вже готові для скачування на сайті. Кожна картка має персональний номер, тому її легко закріпити за окремою дитиною. Це чотирикутне зображення, де з кожного боку стоїть літера a, b, c чи d. Літери відповідають варіанту відповіді з тесту. Щоб перевірити результати, вчителю достатньо навести свій смартфон на клас — програма відсканує всі результати відразу. Викладач може не розголошувати, хто відстав у тесті, та не ставити оцінок, однак сам матиме повний аналіз того, як клас засвоїв тему.
МЕНТІМЕТР (Mentimetr)
Cервіс для створення та проведення опитувань. Вчитель у кілька кліків може завантажити на сайт одне чи декілька запитань. А потім дає учням посилання з кодом доступу чи можливість сканувати QR-код. Це може бути, наприклад, тест з історії України з кількома варіантами відповідей. Приміром, у якому році сталася та чи інша подія. А може бути просте опитування, що дає змогу проаналізувати настрій аудиторії. Наприклад: «Чи зрозуміли ви нову тему?». Вчитель визначає, скільки часу клас має на те, щоб відповісти. А також обирає, у якому вигляді хоче отримати відповіді від аудиторії: просто кількість голосів, процентне співвідношення, діаграма, «хмара слів», графік. Далі учні відповідають зі своїх смартфонів та планшетів.
Важливе уточнення — сервіс не персоніфікований (вчитель не бачить, хто з учнів як відповів). Тому для оцінювання успішності не підійде. Однак може допомогти відслідкувати динаміку засвоєння матеріалу, оскільки результати кожного опитування зберігаються. А учні відповідають більш розкуто, коли знають, що за неправильну відповідь ніхто не дорікатиме.
Методисти Інституту післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області розробили науково-методичний супровід організації дистанційного навчання учнів під час карантину та проводять консультування адміністрацій та педагогів щоденно у робочі дні з 9.00 до 18.00, в очній (адреса вул. Івана Франка, 20) та дистанційній формі (контакти за посиланням http://ippobuk.cv.ua/index.php/org-struct/2012-12-06-15-27-32)
Рекомендовані Інтернет-джерела для організації освітнього процесу під час карантину для вчителів української мови і літератури:
http://gra-sonyashnyk.com.ua/lastteacher/
https://zno.osvita.ua/ukrainian/
https://zno-ua.net/lesson/ukrainian/tests/
http://studportal.net.ua/page.php?al=mova_zno
https://www.znonasharu.org.ua/ukrainska-mova-ta-lit2018
http://testzno.com.ua/?Itemid=2option=com_jquar
http://zno.fizika.kiev.ua/index.php/golovna
https://erudyt.net/category/pidgotovka-do-zno/ukrainska-literatura
http:/literatura@1veresnya.com.ua
За посиланнями журналу «Дивослово» https://dyvoslovo.com.ua є чимало матеріалу, що допоможе учителям організувати онлайн навчання з мови та літератур.
Методичні матеріали на допомогу учителям та учням при організації навчання під час карантину розміщено на сайті ІППОЧО за посиланням http://ippobuk.cv.ua/index.php/zno.
Матеріали для використання в роботі учителям української мови та літератури розміщені також за посиланням
https://www.facebook.com/groups/760641894123305/members/
Рекомендуємо наступні способи ущільнення вивчення іноземних мов у ЗЗСО області:
- Об’єднання навчальних тем. Відповідно до Державного стандарту з іноземних мов та діючих навчальних програм МОНУ з іноземних мов, рекомендуємо скоротити навчальний час на опрацювання тематики наступних сфер спілкування:
- особистісної (я, моя сім’я, мої друзі) на усіх етапах навчання;
- публічної (країнознавчий матеріал) про Україну та країни, мова яких вивчається та теми регіонального компоненту навчальних планів в основній та старшій школі;
- освітньої (шкільне життя) на всіх етапах навчання.
При корекції календарно-тематичного планування здійснювати об’єднання навчальних тем з урахуванням вікових, психолого-фізіологічних особливостей учнів та рівня сформованості комунікативної компетенції володіння іноземною мовою.
Не проводити повторення граматичного матеріалу засвоєного раніше.
- Оглядове або самостійне вивчення навчального матеріалу. Збільшити обсяг навчального матеріалу для самостійного опрацювання учнями з розвитку мовленнєвих компетенцій читання і письма під час виконання класних та домашніх робіт. Не відводити окремим уроком опрацювання домашнього читання.
- Види і типи контролю.
- Поточний контроль: надавати перевагу тестовим завданням, виконання яких займає не більше 15 хвилин навчального часу.
- Семестрове оцінювання: об’єднати контролі аудіювання, говоріння, читання та письма в два уроки замість чотирьох.
- Використання резервних годин навчальної програми. Здійснити корекцію планування, скоротивши резервні уроки для засвоєння програмового матеріалу.
Довідкова таблиця
№ |
|
ЗЗСО | ЗЗСО з поглибленим вивченням
|
1. | Об’єднання навчальних тем | Кількість уроків
|
|
– особистісної
(я, моя сім’я, мої друзі) |
2
|
4
|
|
– публічної (країнознавчий матеріал) | 2 | 4 | |
– освітньої (шкільне життя) | 2 | 4 | |
2. | Оглядове або самостійне вивчення навчального матеріалу | 1 | 2
|
3. | Види і типи контролю | 2 | 2 |
4. | Використання резервних годин навчальної програми | – 3 | – 6 |
Всього ущільнених уроків орієнтовно | 9 12 | 18 24 |
Ущільнення годин іноземної мови в спеціалізованих школах з поглибленим вивченням іноземної мови та гімназіях:
1 клас (6 годин): «Я, моя сім’я та друзі»- 2 уроки
«Свята та традиції»-1 урок
«Дозвілля»-1 урок
Шкільне життя»-2 уроки
2 клас (6 годин): «Я, моя сім’я та друзі»- 2 уроки
«Свята та традиції»-2 уроки
«Шкільне життя»-2 уроки
3 клас (6 годин): «Я, моя сім’я та друзі»- 1 урок
«Відпочинок і дозвілля»-3 уроки
«Людина. Одяг. Їжа»-2 уроки
4 клас (8 годин): «Оточення»-2 уроки
«Місце проживання»-1 урок
«Свята і традиції»-3 уроки
«Природа і навколишнє середовище»-1 урок
«Шкільне життя»-1 урок
5-9 класи (10 годин): домашнє читання -6 уроків
семестровий контроль-2 уроки
«Свята і традиції»-2 уроки
10-11 класи (10 годин): домашнє читання -6 уроків
семестровий контроль-2 уроки
«Дозвілля і спорт»-2 уроки
Рекомендовані заходи для організації освітнього процесу під час карантину для вчителів предметів художньо-естетичного циклу:
З метою забезпечення дистанційного навчання та самостійної роботи під час карантину рекомендуємо:
- учням 8-х класів з предмету «Мистецтво» переглянути віртуальні екскурсії музеями світу:
http://lviv-art-gallery.virtual.ua/ua
- учням 9-х класів з предмету «Мистецтво» переглянути:
Кіноопери «Ріголетто» (Л . Паваротті), «Отелло» (П. Домінго) (комп. Дж. Верді.);
Мюзикли «Memory» («Кішки »); «Привид опери» у виконанні С.Брайтман і А. Бандераса ( комп.Е.-Л. Веббер.);
Саундтреки з мультфільму «Король Лев» і фільмів «Пірати Карибського моря», «Код да Вінчі» ( авт. Г. Циммер.);
кінострічки відомих українських кінорежисерів:
Сергія Параджанова («Тіні забутих предків»), Юрія Іллєнка («Криниця для спраглих», «Білий птах з чорною відзнакою», в якому дебютував Богдан Ступка), Леоніда Осики («Камінний хрест» за мотивами новели В. Стефаника);
українські опери «Наталка Полтавка» М. Лисенка і «Запорожець за Дунаєм» С. Гулака-Артемовського;
комедію «За двома зайцями» режисера Віктора Іванова за п’єсою М. Старицького;
історичні фільми: «Богдан Хмельницький» Ігоря Савченка, «Данило — князь Галицький» Ярослава Лупія, «Ярослав Мудрий» Григорія Кохана, «Легенда про княгиню Ольгу» і «Молитва за гетьмана Мазепу» Юрія Іллєнка, « Богдан Зіновій Хмельницький» Миколи Мащенка, «Нескорений» Олеся Янчука.
- учням 10-х-11-х класів рекомендуємо розробити мистецькі проекти відповідно до вивчених тем. Перелік орієнтовних тем мистецьких проектів подано в підручнику «Мистецтво 10-(11)» (рівень стандарту та профільний рівень) після вивчення даної теми або в додатках.